“Kako v javno dobro porabiti 50.000 EUR in ob tem ne izpasti idiotes?”
Kako prosim!?
Tako smo začenjali triurne delavnice sodelovanja mladih na občinskem participativnem proračunu, na mariborski II. gimnaziji. In takoj pridobili njihovo pozornost. Ter pojasnili, da idioti niso tisti, ki sodelujejo, temveč tisti, ki ne sodelujejo v urejanju javnih skupnih zadev. V starogrških mestni državicah so za “idiotes” veljali oni, ki so skrbeli samo za svoje egoistični interes, za razliko od “polites”, ki so sprejemali in udejanjali svojo odgovornost do skupnega urejanja javnih zadev.
Danes smo na II. gimnaziji v Mariboru zaključili s serijo delavnic o participativnem proračunu, kjer smo vsakemu razredu iz celotnega razreda namenili tri šolske ure. In oni nam.
V prvi uri smo povedali kako občinski participativni proračun razumeti znotraj demokratičnega (konvencionalnega ali nekonvencionalnega) odločevalskega procesa, izmerili miselne asociacije (Mentimeter) in poznavanje participativnega proračuna, ter izvedli kratko anketo (delne rezultate bomo objavili kmalu).
V drugi uri smo izvedli participativno fasilitirano delavnico priprave predlogov projektov, ki jih lahko umestimo v participativni proračun. Prepričani smo, da skozi mehanizem fasilitiranega in skupinskega procesa identifikacije in priprave predlogov projektov dobimo kvalitetnejše predloge. Fasilitiran proces je vsebinsko nevtralno voden proces, ki enakopravno vključuje vse navzoče, kot sistema odločanja pa se lahko (v glavnem) uporabljata konsenzualno odločanje ali glasovanje. Prepričani smo, da mora biti sistem sprejemanja skupnostnih demokratičnih odločitev prav tako demokratičen kot je sistem participativnega proračuna.
V tretju šolski uri smo z dijakinjami in dijaki pristopili k glasovanju o projektih mariborskega participativnega proračuna. Predstavili smo spletno aplikacijo, razložili njeno delovanje in sistem glasovanje. Potem smo vse prisotne pozvali k glasovanju. Ni nas presenetil odziv dijakinj in dijakov, ko so ugotovili, da lahko, kljub temu, da večinoma niso polnoletni, v resnici glasujejo in da bo njihov glas tudi v resnici nekaj štel.
Mimogrede, medtem ko smo na Drugi ves teden izvajali delavnice, je tam potekala kampanja za volitve v dijaški svet. Ena od kandidatinj je v svoj program dela vključila tudi uvedbo šolskega participativnega proračuna. Bravo! Ne vemo, če so mlado kandidatko naše delavnice napeljale na vključitev participativnega proračuna v njen program, se nam pa zdi fajn…
Aja, ne se ustrašiti logotipa naše kampanje “Jasno & glasno” v portugalščini. Je pač v portugalščini, saj ga uporablja naš projektni partner na Portugalskem. Malce spremembe prav pride.
Projekt je sofinanciran s strani Evropske skupnosti, program Erasmus+.